مینی سریال چرنوبیل؛ معرفی داستان، عوامل و افتخارات

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران | سرویس فرهنگ و هنر - از چرنوبیل به عنوان بدترین سانحه هسته ای دنیا یاد می گردد. انفجار راکتور شماره چهار نیروگاه اتمی چرنوبیل در 1986 که باعث انتشار مواد رادیواکتیو شد. این اتفاق از داخل نیروگاه شروع شد و ابتدا مناطق اطراف نیروگاه و سپس شعاع گسترده تری را تا بخشی از نواحی غرب اروپا آلوده کرد. تلفات ناشی از این آلودگی هنوز به طور کامل قابل ارزیابی نیست، اما بیش از پنج میلیون نفر در این واقعه هولناک آسیب های جدی دیده اند؛ آسیب هایی که آثارش همچنان بعد از حدود سی سال باقی است. روایت این واقعه تلخ و ترسناک را شبکه HBO با مشارکت شبکه بریتانیایی SKY در سال 2019 به روی آنتن تلویزیون برده است که با استقبال بی نظیری در سرتاسر دنیا روبرو شد.

مینی سریال چرنوبیل؛ معرفی داستان، عوامل و افتخارات

معرفی سریال

مینی سریال چرنوبیل تریلری تاریخی بر مبنای وقایع اتفاق افتاده در تاسیسات هسته ای چرنوبیل در اوکراین کنونی (عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق) به شمار می آید. نحوه وقوع حادثه و اقداماتی که برای مهار آتش سوزی و پاک سازی منطقه صورت گرفت، مضمون این درام تاریک و هولناک است.

سازندگان سریال به خوبی توانستند ابعاد حادثه و کوشش های اجرا شده پس از آن را مختصر و مفید با طراحی خوب صحنه و فضاسازی ملموس برای مخاطب به تصویر بکشند. ابعاد کمتر پرداخته شده ای از داستان چرنوبیل با همه اثرات مخربِ فاجعه که زندگی ساکنین مناطق اطراف را تحت تاثیر خود قرار داد.

تشعشعات رادیواکتیو به سرعت در حال انتشارند، بسیاری از افراد حاضر در پاک سازی برای جلوگیری از انتشار بیشتر و مهار فاجعه، جان خود را از دست می دهند، ولی دشواری مدیریت چنین بحران عظیمی که ناشی از ضعف سیستماتیک دولت و عادی نشان دادن یک فاجعه است، اولین و بدترین اثرش را بر مردم عادی و دیگر موجودات زنده می گذارد.

یکی از مهمترین نقاط قوت سریال شرح روایی یک اتفاق علمی پیچیده در قالب روایت ساده و مهیج داستانی است. بیننده لحظه به لحظه با استرس و تعلیق و چراییِ ماجرا، همراه با شخصیت ها پیش می رود، چنانکه تصاویری مستند از حادثه ای غیر قابل کنترل را ملموس تماشا می نماید. البته گاهی شاید توجه زیاد به بُعد علمی روایت، کشش داستانی را دچار ریتم کندی کند، ولی بازگو کردن چنین وقایع پیچیده ای که در پرده ای از ابهام پنهان شده، آن هم به زبانی که برای همه اقشار قابل درک باشد؛ تحسین برانگیز و جذاب است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین سریال های خارجی تمام شده

جوایز و افتخارات

این مجموعه کوتاه پنج قسمتی، با کسب بیش از نود درصد آرای مثبت منتقدان، توانست به سرعت در میان مخاطبان هم با اقبال عمومی روبرو گردد و رکورد امتیاز را در میان کاربران IMDB بشکند و با 9.5/10 امتیاز،صدر فهرست 250 سریال برتر تاریخ را به خود اختصاص دهد و بهترین سریال تاریخ تا به امروز لقب گیرد. چرنوبیل در هفتادو یکمین دوره جوایز اِمی (جایزه آموزشگاه هنر و علوم تلویزیون که معادل تلویزیونی اسکار است) پیروز شد در نوزده رشته نامزد دریافت جایزه گردد که از آن جمله می توان به بهترین مجموعه کوتاه تلویزیونی، بهترین کارگردانی مینی سریال، بهترین فیلمنامه دراماتیک و سه کاندیداتوری بازیگری اشاره نمود. همچنین برنده جایزه بهترین اثر ژانر ترسناک/تریلر بخش تریلر و تیزر سریال، از جایزه تریلر طلایی (Golden Trailer Awards) شده است.

بیشتر بخوانید: سریال های پرهوادار 2018؛ معرفی 20 سریال پر هوادار

عوامل سریال

  • نویسنده و خالق مجموعه: کریگ مازین
  • کارگردان: یوهان رنک
  • موسیقی متن: هیلدور گورنوادوتیر
  • تهیه کننده: سن وولنبرگ
  • فیلم بردار: جیکوب ایهر
  • بازیگران اصلی مجموعه:

    1. جرد هریس ایفاگر نقش والری لگاسوف مدیر مؤسسه کورچاتوف (نامزد جایزه امی)

    2. استلان اسکارگارد ایفاگر نقش بوریس شربینا نایب رییس شورای وزیران (نامزد جایزه امی)

    3. امیلی واتسون ایفاگر نقش یولانا خومیوک فیزیکدان هسته ای که نمادی از دانشمندان در این واقعه است و وجود خارجی ندارد. (نامزد جایزه امی)

    4. آدام ناگایتیس ایفاگر نقش واسیلی ایگناتنکو مأمور آتش نشانی و اولین پاسخ دهنده آتش چرنوبیل

    5. پاول ریتر ایفاگر نقش آناتولی دیاتلوف معاون ارشد نیروگاه هسته ای چرنوبیل

    6. سام تروستون ایفاگر نقش الکساندر آکیموف سرپرست شیفت شب در چرنوبیل

    7. دیوید دنسیک ایفاگر نقش میخائیل گورباچف دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی

سخن آخر

چرنوبیل هم مانند بسیاری از دیگر آثار تاریخی به بازسازی یک واقعه با استناد به یک ماجرای حقیقی پرداخته است. این بدان معناست که برای پیشبرد اهداف داستانی قطعا از عناصر داستانی و نماد ها و شخصیت های کامپوزیت هم بهره جسته تا روایتگر ماجرایی حقیقی باشد و نه تمام حقیقت ماجرا، اما در نمایش جزییات دقیق حادثه به قدری خوب عمل نموده که تماشاچیان را فارغ از خطرات احتمالی، به سمت تور های گردشگری چرنوبیل بفرستد تا از نزدیک به تماشای محل حادثه بنشینند. به منظور مشاهده دیگر سریال های برتر در سال 2018، مطلب معرفی 20 سریال پرهوادار 2018 را از دست ندهید. شما هم اگر از بینندگان این مجموعه کوتاه بودید، می توانید دیدگاه های خود را پیرامون آن با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

rezaruigari.ir: مجله رویگری، مجله سینما و هنر هفتم

mfiroozi.ir: مجله فیروزی، مجله خبری تحلیلی

silverseven.ir: سیلور 7 | مجله فناوری های رایانه ای، علوم کامپیوتری

منبع: setare.com
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 141545

به "مینی سریال چرنوبیل؛ معرفی داستان، عوامل و افتخارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مینی سریال چرنوبیل؛ معرفی داستان، عوامل و افتخارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید