نقش خودروسازان در گرانی های اخیر بازار خودرو

به گزارش مجله سرگرمی، به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، در شرایط فعلی بازار خودرو، نبود مدیریت درست خودروسازها و نبود درک درست از شرایط موجب شده که بازار خودرو این چنین ملتهب شده و خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه گذاری تبدیل نموده است. پس ضروری است که ضمن متعادل کردن تناسب عرضه و تقاضا، در حوزه مدیریتی خودروسازها تحول صورت گیرد.

نقش خودروسازان در گرانی های اخیر بازار خودرو

ابوالفضل خلخالی- عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت- در گفت وگو با ایسنا، در راستای آنالیز گرانی های اخیر بازار خودرو و نقش خودروسازان در افزایش های بی رویه قیمت خودرو اظهار کرد: طبیعی است که عرضه و تقاضا معین نماینده قیمت هاست. در حال حاضر هم که عرضه و تقاضای واقعی وجود نداشته چراکه خودرو از کالای مصرفی به کالایی سرمایه ای و برای حفظ ارزش سرمایه تبدیل شده است؛ بنابراین تقاضا برای آن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر عرضه این محصول واقعی نیست. زیرا سالیانه ظرفیت فراوری خودرو سه میلیون و تقاضا در حدود یک و نیم میلیون است. در حال حاضر این رقم دچار تغییر شده خودروسازان نمی توانند این سه میلیون برآورد فراوری خودرو را داشته باشند و میزان تقاضا یک و نیم میلیونی هم از حالت توزیع یکنواخت در طول سال خارج شده است؛ در نتیجه قیمت نیز از حالت تعادلی خارج شده است.

خلخالی با بیان این که خودروسازان در بحث عرضه نقش اصلی را ایفا می نمایند، توضیح داد: خودروساز باید بتواند در این شرایط احتیاج بازار را تأمین و عرضه را افزایش دهد که قیمت ها متعادل شوند. علاوه بر این، نقدینگی سرگردان و واسطه گری نیز از بازار خودرو خارج و حذف گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، اظهار کرد: اگر خودروسازان بتوانند ظرفیت سه میلیونی خود را فراوری نمایند، مشکل حل خواهد شد؛ اما این که چرا اقدام نمی نمایند دارای دلایل متعدد است.

وی توضیح داد: از جمله این دلایل این است که بخشی از افرادی که در این جریان آشفته بازار خودرو سود می برند، کسانی هستند که در لایه های مدیریتی خودروسازی ها، قرار و حضور دارند و از تغییر قیمت ها و اتفاقات این بازار آگاه اند. در واقع اقدامی هم جهت بهبود اوضاع نمی نمایند.

خلخالی اضافه کرد: علاوه بر این خودروسازان ایران از دیرباز و از بدو آغاز خودروسازی همیشه بر اساس ارتباط با خارج کار نموده اند و بخشی از قطعات و مجموعه های خودرویی کشور ما وابسته به خارج است. ضمن این که مسئولانی که در دل خودروسازی ما قرار دارند، به این نکته ایمان و اعتقاد ندارند که خودروسازی ما می تواند بدون احتیاج وابستگی به خارج، فراوری خودرو داشته باشد؛ بنابراین چون بر این اعتقادند، جریان وابسته به خارج از کشور باقی می ماند. این موضوع باعث می گردد که در شرایط تحریمی، بسیاری از این مجموعه ها تأمین نباشند و در نتیجه خودروساز نتواند با تمام ظرفیت خود کار کند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید نمود: هر دوی این موضوعات بیان شده به مدیریت صنعت خودرو در سطح مدیران ارشد بستگی بسیار جدی دارد. البته آن هم وابسته به دولت است و مدیران خودروسازان ما توسط دولت انتخاب می شوند و دولت در انتخاب مدیران مجموعه ها خودرویی نقش عمده ای دارد. لذا ضروری است که برای تحول در این حوزه اقدام نمایند تا مدیران مؤثر صنعت خودرو شرایط بحرانی موجود را درک و برای تحول در این حوزه اقدام نمایند. شرایط موجود جدیت شدید دولت را می طلبد که حرکتی در این مجموعه ایجاد گردد که بتوانند عرضه را افزایش دهند. البته با این پیشینه خودروسازی، همین افراد و با همین دیدگاه ها افزایش عرضه به سادگی قابل امکان نیست.

خلخالی اضافه کرد: در شرایطی که عرضه کاهش پیدا نموده و مردم برای حفظ سرمایه های خود به دنبال راهکارهای مطمئن هستند، اوضاع موجود کاملاً طبیعی است و انتظار می رفت که قیمت خودرو اینچنین با افزایش پیش رود.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21618

به "نقش خودروسازان در گرانی های اخیر بازار خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش خودروسازان در گرانی های اخیر بازار خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید