هشدار افزایش سطح دریاها برای شهرهای ساحلیِ آسیا و اقیانوسیه

به گزارش مجله سرگرمی، به گفته کارشناسان، جزایر کوچک و شهرهای ساحلی در آسیا و اقیانوسیه به بودجه بیشتری برای یاری به جوامع آسیب پذیر خود و یاری به آن ها در تصمیم گیری در خصوص جابجایی، ماندن یا مقابله با پدیده افزایش سطح آب دریاها و تشدید شرایط نامساعد جوی نیاز دارند.

هشدار افزایش سطح دریاها برای شهرهای ساحلیِ آسیا و اقیانوسیه

به گزارش خبرنگاران، فعالان زیست محیطی فشارهای خود را برای مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمایش دنیای افزایش داده اند.

در گردهمایی اخیر تغییرات اقلیمی از سازمان ملل متحد که در بانکوک، پایتخت تایلند برگزار گشت، تاکید شد که آسیب های گسترده طوفان دوریان به گروه جزایر کم ارتفاع باهاما در اقیانوس اطلس آشکارتر شده و خطر واضح و موجود تغییرات اقلیمی را برجسته ساخته است.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که بعضی از جزایر باهاما در حال حاضر زیر آب هستند.

نمایندگان بین المللی جنبش اقلیم جوانان با حضور در این اجلاس با بیان این که تغییر اقلیم موضوعی بی سابقه است و باید با سرمایه گذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد، زمان باقی مانده برای مقابله با آن را بسیار محدود دانسته اند.

در خارج از این رویداد، جمعی از حامیان محیط زیست نیز گردهم آمدند و از دولت ها و موسسات خصوصی خواهان متوقف کردن بودجه استخراج سوخت های فسیلی برای کاهش انتشار کربن شدند.

پیش از این معاون دبیر اجرایی تغییرات اقلیمی سازمان ملل تأثیرات تغییرات اقلیمی در سراسر دنیا را ویران نماینده توصیف و و رسیدگی به آن ها را بسیار ضروری اظهار داشت.

ماه گذشته نیز اندونزی اظهار داشت که تا سال 2024 میلادی پایتخت خود را از شهر در حال غرق شدنِ جاکارتا به جزیره بورنئو منتقل خواهد نمود. گزارش ها حاکی از آن است که قسمت شمالی این شهر هر 10 سال یک بار 2.5 متر به زیر آب می رود و حتی در صورت انتقال پایتخت، جاکارتا همچنان تا 25 سانتی متر در سال غرق خواهد شد.

در ماه ژوئیه، کارشناسان مستقل برای محافظت از جاکارتا از آب دریا پیشنهادِ ساخت یک آب بند 20 کیلومتری غربی و یک آب بند شرقی 12 کیلومتری را مطرح کردند. این پروژه که حداقل 18.7 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت از غرق شدن این شهر 10 میلیون نفری جلوگیری خواهد نمود.

بانکوک ، مانیل و شانگهای نیز توسط هیئت بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) به عنوان کلانشهرهایی که با بیشترین سرعت در حال غرق شدن هستند، معرفی شده اند.

یک مطالعه بانک دنیای پیش بینی نموده که ممکن است تا سال 2030 میلادی 40 درصد از بانکوک، پایتخت تایلند زیر آب برود و در صورتی که مقامات آن هیچ اقدامی صورت ندهند تا 15 سال آینده به طور کامل غرق خواهد شد.

مانیل نیز با جمعیت 13 میلیون نفری سالیانه 10 سانتی متر در آب فرو می رود که آماری نگران نماینده محسوب شده و در حال حاضر نیز بعضی از مناطق خارج از پایتخت فیلیپین به طور کامل زیر آب فرو رفته و ساکنان را مجبور به جابجایی نموده است.

شانگهای، شهر ساحلی چین نیز از سال 2000 میلادی تاکنون 12.12 میلی متر زیر آب فرو رفته و از سال 1921 میلادی، این شهر در مجموع 2.6 متر زیر آب رفته است.

در شرق اقیانوس آرام نیز فیجی میخواهد ده ها دهکده ساحلی را به داخل کشور منتقل کند و جزایر مارشال برای محافظت از جوامع ساحلی در حال ساخت دیوارهای دریایی است.

حتی سنگاپور با تهدیدهایی جدی در این زمینه روبرو است. ماه گذشته، نخست وزیر این کشور اظهار داشت محافظت از این جزیره کم ارتفاع در برابر افزایش سطح دریا می تواند طی دهه های آینده 72 میلیارد دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد.

براساس اعلام فدراسیون بین المللی جوامع صلیب سرخ و هلال احمر سالانه بیش از 20 میلیون نفر بر اثر سیل، طوفان، رانش زمین و سایر شرایط شدید زمستانی آواره می شوند که اکثر قریب به اتفاق چنین جابجایی هایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه رخ می دهد.

چنین جابجایی هایی تاثیراتی مخرب بر افرادی که مجبور به انجام آن ها شده اند و جوامع آن ها داشته و از همین رو دولت ها باید از اجباری نبودن چنین جابجایی ها و محافظت از حقوق جوامع آسیب پذیر اطمینان حاصل نمایند.

بنا بر گزارش شبکه خبری الجزیره، کارشناسان تاکید دارند که در صورت امکان، شهرها باید برای انطباق با زیرساخت هایی مانند دیوارهای دریایی و هم چنین راه چاره های مبتنی بر طبیعت سرمایه گذاری نمایند. هم چنین اطمینان از برنامه شهری که ویژگی های طبیعی اساسی مانند تالاب ها و مانگروها را حفظ می نمایند و مقرراتی مناسب برای مدیریت استخراج آب های زیرزمینی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در نظر دارند از اهمیت بالایی برخوردارند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 44121

به "هشدار افزایش سطح دریاها برای شهرهای ساحلیِ آسیا و اقیانوسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار افزایش سطح دریاها برای شهرهای ساحلیِ آسیا و اقیانوسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید