وزیرنفت مدیران پتروشیمی هایی که ارز عرضه نمی نمایند را برکنار کند

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، مدت زیادی از اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی مبنی بر رسمیت یافتن نرخ ارز بازار ثانویه و الزام پتروشیمی ها به عرضه ارز حاصل از صادراتشان در سامانه نیما نمی گذرد. اینکه چرا بانک مرکزی زودتر و قبل از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران دست به ایجاد چنین بستری نزده بود، در جای خود جای تامل و آنالیز دارد؛، اما به گفته کارشناسان سامانه نیما، بستری مناسب برای مدیریت و رصد عرضه ارز حاصل از صادرات برای بانک مرکزی است. سامانه ای که با توجه به تنوع ارزهای عرضه گردیده در آن از لحاظ میزان واحدهای پولی مختلف، می تواند جوابگوی تقاضای تامین ارز واردکنندگان باشد.

وزیرنفت مدیران پتروشیمی هایی که ارز عرضه نمی نمایند را برکنار کند

احمد حسینی، کارشناس انرژی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره اینکه اصلی ترین دلیلی که می تواند کارآمدی این سامانه را زیرسوال ببرد عدم عرضه مستمر ارز از سوی صادرنمایندگان در این سامانه است، گفت: الزام به عرضه ارز صادرنمایندگان بزرگ کشور مانند پتروشیمی ها از سمت دولت بارها در مصوبات اعلام گردیده است. حتی دولت به وزیر نفت اختیار داده تا مدیران هلدینگ های پتروشیمی که از عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما خودداری می نمایند را برکنار کند.

وی ادامه داد: البته دولت در مصوباتی صادرنمایندگان بزرگ را ملزم به ارائه ارز در سامانه نیما نموده است؛ ازآنجایی که در فضای تحریمی کشور احتمال کاهش درآمدهای ارزی از محل کاهش صادرات نفت وجود دارد، بانک مرکزی بیشتر از هر زمان دیگری جهت تعدیل نرخ ارز و تامین ارز واردنمایندگان به سازوکارهایی جهت تضمین عرضه مستمر ارز صادر نمایندگان احتیاج دارد.

به گفته این کارشناس انرژی، یکی از راهکارهای کارشناسی گردیده و قابل اجرا جهت ارائه مستمر ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما، تسویه ارزی بهای خوراک این واحدها با وزارت نفت است. فرمول محاسبه خوراک پتروشیمی ها به صورت ارزی است اما با نرخ تسعیر(در حاضر 3800 تومان) به صورت ریالی توسط وزارت نفت محاسبه و به حساب خزانه واریز می گردد.

حسینی توضیح داد: حال در فضای اقتصادی کشور که به شدت به عرضه مستمر ارز صادرنمایندگان بزرگ همچون پتروشیمی ها احتیاج هست، تسویه ارزی بهای خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی می تواند بخش زیادی از دغدغه های بانک مرکزی در جهت تامین بدون وقفه ارز را رفع نماید.

وی یکی دیگر از مزیت های این مدل تسویه بهای خوراک را حذف رانت بزرگ اعطایی به این صنعت دانست و اظهار کرد: از آنجایی که درآمدهای ارزی پتروشیمی ها با نرخ بازار ثانویه در سامانه نیما به فروش می رود، محاسبه خوراک با ارز 3800 تومان، رانت عظیمی است که دولت به این صنعت پر درآمد کشور داده است. صنعتی که با توجه به فراوانی خوراک ارزان و در دسترس، سودهای کلانی دارد و تنها عایدی آن از محل درآمدهای ارزی برای دولت 11 میلیارد دلار صادراتی است که باید با حذف رانت خوراک و تهدید به برکناری مدیران این صنعت در صورت عدم فروش ارز در سامانه نیما ، ورود این ارز صادراتی به کشور تضمین گردد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2498

به "وزیرنفت مدیران پتروشیمی هایی که ارز عرضه نمی نمایند را برکنار کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیرنفت مدیران پتروشیمی هایی که ارز عرضه نمی نمایند را برکنار کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید