گردشگری گلستان اسیر چادرهای مسافرتی، برنامه ای برای توسعه نداریم

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران، گروه استان ها- الهام رئوفی فر: اگر سری به ناهارخوران زده باشید بیشتر از طبیعت زیبای منطقه، چادرهای مسافرتی که گردشگران در این منطقه برپا نموده اند به چشم می خورد. میراث فرهنگی گلستان می گوید کوشش دارد گلستان مقصد گردشگری گردد و در این رابطه هم موفق بوده، ولی به نظر می رسد در معیارهای توسعه گردشگری نیازمند تجدید نظر هستیم.

گردشگری گلستان اسیر چادرهای مسافرتی، برنامه ای برای توسعه نداریم

آنالیز ها نشان می دهد با وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی گلستان، هنوز این استان در حوزه جذب و ماندگاری مسافر نتوانسته موفق ظاهر گردد. تعدادی از کارشناسان نبود الگو و سیاست گذاری مناسب برای جذب گردشگر و برخی فقدان برنامه ریزی و زیرساخت های لازم را عامل رونق نیافتن صنعت گردشگری در استان می دانند.

به باور بسیاری از صاحبنظران گردشگری نقاط دارای جاذبه های جهانگردی مانند گلستان می تواند به مهم ترین منبع کسب درآمد تبدیل گردد مشروط بر آنکه با برنامه ریزی اصولی و شناسایی مزیت ها و محدودیت ها بتوان از فرصت ها نهایت استفاده را برد. امری که به گفته رئیس انجمن حامیان بافت ها و محوطه های تاریخی سرزمین گرگان کمتر مورد توجه مسئولان استانی قرار گرفته است.

اقامت نابسامان مسافران در استان

فاتح میرفندرسکی در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اظهار خرسندی از حضور مسافران در فصل بهار و تابستان به استان گلستان، می گوید: فراهم نبودن بسترهای مهم گردشگری در استان باعث گردیده تا مسافران در هر نقطه ای اقامت داشته باشند.

وی با بیان اینکه این روند چهره نازیبایی به شهر و مناطق جنگلی استان می دهد، می افزاید: اقامت مسافران در این شرایط نه تنها سبب رونق اقتصادی استان نخواهد شد بلکه آسیب محسوب می گردد زیرا بسیاری از آن ها حتی پیش پا افتاده ترین مایحتاج خود را به همراه داشته و از هر نوع خرید در استان خودداری می نمایند.

گلستان برنامه و الگو ندارد

اما یک کارشناس ارشد حوزه گردشگری نظری خلاف­ عقیده رئیس انجمن حامیان بافت ها و محوطه های تاریخی سرزمین گرگان دارد و علت این رفتار مسافران را مقصدنبودنِ گلستان برای سفر می داند.

مهدی سقایی در مصاحبه با خبرنگاران، می گوید: استان­های مازندران و گیلان در حوزه گردشگری و تفریحی، به خصوص گردشگری ساحلی برنامه و الگوی خاصی داشتند و این درمقایسه با گلستان که به تازگی درحوزه مقصدشدن گردشگری گام برداشته، متفاوت است.

این عضو هیئت علمی دانشکده گردشگری موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی عامل توسعه نیافتگی اقتصادی استان در حوزه گردشگری را ایراد در فرهنگ میزبانی استان می داند و می افزاید: تفاوت قیمت کالای ارائه گردیده به مسافر در مقایسه با هم استانی ها، نشان دهنده مشکل در فرهنگ میزبانی استان است.

وی نوع برخورد با گردشگر، چگونگی کسب درآمد از مسافر را از مولفه های مهم فرهنگ میزبانی ارزیابی می نماید و ادامه می دهد: تا زمانی که فرهنگ میزبانی رواج نیابد کسب درآمد مناسبی از مسافر در استان نخواهیم داشت.

این مدرس دانشگاه از استفاده افراد غیر متخصص در حوزه گردشگری انتقاد می نماید و می افزاید: برای تدوین سیاست گذاری ها و رونق صنعت گردشگری باید از نظر افراد متخصص استفاده کرد.

وی به طبقه بندی بازار هدف و شناسایی احتیاجهای گردشگران از هر طبقه اقتصادی تاکید می نماید و می گوید: باید برنامه ریزی اقامت مسافران به گونه ای تعریف گردد که هم به شرایط اقتصادی میزبان یاری کند و هم اینکه توانایی مالی مسافران در نظر گرفته گردد.

سقایی با بیان اینکه وقتی امکانات تفریحی و گردشگری برای مسافر نباشد نمی توان انتظار صرف هزینه از مسافر داشت، می افزاید: متاسفانه در استان تنها راه کسب درآمد از گردشگری را دریافت مستقیم پول مانند ورودی برخی مناطق می دانند.

وی به تعریف برنامه های تفریحی برای ماندگاری مسافر تاکید می نماید و ادامه می دهد: در حال حاضر برای اقامت چند روزه گردشگر در استان برنامه مشخصی نداریم.

اقامتگاه های استان ظرفیتی برای جذب گردشگر

درحالی یک کارشناس حوزه گردشگری از نبود برنامه و الگوی مناسب گردشگری در استان انتقاد می نماید و ایجاد ظرفیت در این بخش را یک ضرورت قلمداد می نماید معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از هتل، هتل آپارتمان، خانه مسافر و مسافرخانه به عنوان بستر آماده گردشگری یاد می نماید و به خبرنگاران می گوید: اقامتگاه های بومگردی هم ظرفیت دیگری در راستای توسعه گردشگری است.

احمد تجری از اقامتگاه مسافر به عنوان یکی از تاسیسات گردشگری نام می برد و می افزاید: برخورداری از مجموعه تفریحی هم احتیاج در حوزه توسعه صنعت گردشگری است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی بازاریابی در حوزه گردشگری را دارای اهمیت می داند و می گوید: بازاریابی در قالب سنتی چاپ و توزیع پوستر، بروشر و سایر اقلام تبلیغاتی هرساله انجام می گردد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ادامه می دهد: در حوزه بازاریابی الکترونیک هم نرم افزار معرفی جاذبه های استان راه اندازی گردیده است که ورودی استان در اختیار مسافر قرار می گیرد.

وی از برگزاری جشنواره های فرهنگی و نوروزگاه ها به عنوان ظرفیتی برای معرفی استان به گردشگران یاد می نماید و می افزاید: برپایی این نوع برنامه ها در جذب و ماندگاری مسافر بسیار موثر است.

به باور بسیاری از کارشناسان، اهمیت گردشگری و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی تا جایی است که می توان آن را صنعتی جانشین برای سایر صنایع درامدزا دانست. بر همین اساس برای استانی مانند گلستان که ظرفیت جاذبه تاریخی و طبیعی را در خود دارد می توان به راحتی برای برطرف مشکل اقتصادی و اشتغال استان یاری گرفت. بنابراین به نظر می رسد احتیاج است تا متولیان امر به جای ارائه عملکرد کاری برنامه جامعی برای توسعه گردشگری استان بیاندیشند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2645

به "گردشگری گلستان اسیر چادرهای مسافرتی، برنامه ای برای توسعه نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری گلستان اسیر چادرهای مسافرتی، برنامه ای برای توسعه نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید