یوزپلنگ آسیایی؛ گربه سانی نادر و در معرض انقراض

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: یوز پلنگ آسیایی یکی از نادر ترین ترین گربه سانان دنیا بوده و بعد از شیر و ببر، سومین گربه سان بزرگ ایرانی است که در خطر نابودی و انقراض قرار گرفته است.

یوزپلنگ آسیایی؛ گربه سانی نادر و در معرض انقراض

حسن اکبری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهارکرد: در اواخر سال 60 با مشاهده یوزپلنگ در منطقه نای بندان، با انجام آنالیز های لازم، حفاظت از گونه ارزشمند یوز پلنگ در دستور کار مسئولان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست استان خراسان نهاده شد و خاتمه به مطرح شدن اولین فاز حفاظت بین المللی یوز پلنگ آسیایی در سال 1375 انجامید.

وی اضافه کرد: سپس با پیگیری دفاتر امور حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و این اداره کل در سال 1377 و با کمک سازمان های بین المللی پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی و زیست بوم های مرتبط با استفاده از کمک های مالی سازمان تسهیلات دنیای محیط زیست ( GEF ) و سازمان حفاظت محیط زیست در شهریورماه 1380 تصویب شد.

ایرانیان، حافظان آخرین بازمانده های یوزپلنگ آسیایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: بیش از 40 سال است که برای حفاظت یوزآسیایی در کشورهای آسیایی تنها در کشور ما به بقای خود ادامه داده و این افتخار ما ایرانیان است که توانستیم این میراث طبیعی را همچنان حفظ کنیم و ایرانیان حافظان آخرین بازمانده های یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی در دنیا هستند.

اکبری اعلام کرد: این جانور در سطح مناطق بیابانی منطقه زندگی می نماید و سال ها است که نسل آن در معرض نابودی کلی واقع شده است.

وی اعلام نمود: از سال 1386 و با پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی و مشارکت گروه های مردمی حفاظت محیط زیست، روز 9 شهریور ماه به عنوان روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نام گذاری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی توضیح داد: علت انتخاب نهم شهریورماه، واقعه ای بود که باعث شد یوزپلنگ به عنوان یکی از مهم ترین گونه های جانوری ایران بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

اکبری اظهار کرد: در روز نهم شهریورماه 1373 یک ماده یوز به همراه سه توله اش برای نوشیدن آب به باغات شهر بافق نزدیک شدند که به علت عدم آگاهی و تصور اشتباه درباره این گونه، مورد حمله مردم غیربومی نهاده شدند.

وی ادامه داد: در این حادثه ماده یوز زخمی فرار کرد، یکی از توله ها در محل کشته شد و محیط بانان تنها توانستند دو توله یوز زخمی را نجات دهند که توله دیگر نیز در راه تهران جان داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اعلام نمود: تنها توله به جا مانده از این واقعه، یک یوزپلنگ ماده بود که به پارک پردیسان تهران منتقل شد و ماریتا نام گرفت.

اکبری توضیح داد: نهم شهریور، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ، یادآور سابقه درخشان، همت بلند و مسئولیت سنگین ما ایرانیان است. این تاریخ به یادمان می آورد که ایران تنها کشور قاره کهن است که توانسته نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد.

وی یادآور شد: 9 شهریور یادآور عهدی است که برای حفاظت از آخرین بازمانده های این گونه ارزشمند با یکدیگر بستیم و به ما یادآوری می نماید که برای حفظ این میراث طبیعی چه مسئولیت سنگینی در قبال خالق هستی و در قبال دنیایان داریم.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2082

به "یوزپلنگ آسیایی؛ گربه سانی نادر و در معرض انقراض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوزپلنگ آسیایی؛ گربه سانی نادر و در معرض انقراض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید