برای دستیابی به 157 هزار شغل در گام اول تلاش می کنیم

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: اگرچه پنج ماه از سال گذشته و کار سختی داریم که در مدت باقی‌مانده بتوانیم این مأموریت را انجام دهیم اما برای دستیابی به 157هزار شغل در گام اول همه تلاشمان را انجام می‌دهیم و ان‌شاء‌الله که بتوانیم به عدد 190هزار شغل نیز دست پیدا کنیم.

برای دستیابی به 157 هزار شغل در گام اول تلاش می کنیم

به‌گزارش خبرنگار خبرنگاران، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عصر امروز شنبه 20 مرداد در مراسم امضای تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال گسترده و پایدار در قالب تبصره ماده 18 قانون بودجه سال 1397 کل کشور با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی که در محل سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: پرداختن به موضوع صنایع‌دستی و گردشگری در طرح اشتغال پایدار نشان از این دارد که این سازمان باید مأموریت سختی را انجام دهد و ان‌شاءالله در آینده با کمک‌های صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه‌وبودجه بتوانیم این مأموریت مهم را به سرانجام برسانیم.

او افزود: سازمان میراث‌فرهنگی در سه بخش مهم در کشور یعنی بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اثرگذاری دارد. در بخش فرهنگی، همه دولت‌ها میلیاردها تومان هزینه می‌کنند تا مردم با نشاط داشته باشند که در شرایط کنونی کشور نیز این ضرورت خودش را هرچه بیشتر نشان می‌دهد، درحالی‌که یکی از موضوعات جدی گردشگری ایجاد نشاط و امید در بین مردم است؛ سفر باعث ایجاد نشاط در کشور می‌شود و موضوع گردشگری به این امر مهم می‌پردازد.

او گفت: موضوع دوم در بخش فرهنگی، معرفی داشته‌های فرهنگی و تاریخی است، کشوری با این‌همه داشته فرهنگی تاریخی و کهن، امر معرفی آن به همه مردم جهان یکی از موضوعاتی است که از طریق گردشگری به‌خوبی اجرا خواهد شد. در سازمان میراث‌فرهنگی اعتقاد داریم که هر گردشگر خارجی که به کشور ما می‌آید در بازگشت به یک سفیر خوب برای کشورمان تبدیل شود، با وجود تمام تبلیغات منفی که کشورهای استکباری علیه ما دارند، وقتی گردشگر خارجی به ایران می‌آید و داشته‌های فرهنگی تاریخی ما را می‌بیند و با مردم خون‌گرم ما مواجه می‌شود، حقیقتاً رویکردش کاملاً تغییر می‌کند و تبدیل به سفیر ما در خارج از کشور می‌شود؛ و به این‌شکل ما به دیپلماسی کشور نیز از طریق مسائل فرهنگی کمک می‌کنیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سپس به مأموریت‌های اجتماعی سازمان متبوع خود اشاره کرد و افزود: موضوع بعدی بخش اجتماعی است و مأموریت‌های اجتماعی که انجام می‌دهیم. دولت‌ها در سال‌های مختلف تلاش کردند تا جلوی مهاجرت روستاییان به شهر را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این امر کمتر تحقق پیدا کرد. خوشبختانه ما موفق شدیم از طریق صنایع‌دستی و گردشگری ازجمله بوم‌گردی جلوی مهاجرت روستاییان به شهر را بگیریم و حتی مهاجرت معکوس شود.

مونسان گفت: در حال حاضر 600 واحد بوم‌گردی در روستاها فعال است و هدف‌گذاری ما برای ایجاد 2هزار واحد بوم‌گردی است که عمده این بوم‌گردی‌ها توسط جوانانی اداره می‌شود که اگرچه در شهرها زندگی می‌کنند، ریشه‌هایی در روستا دارند و در حال بازگشت به روستاهای خود هستند.

او گفت: موضوع بعدی در بخش مأموریت‌های اجتماعی این سازمان، توزیع عادلانه ثروت است که یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی است. توزیع عادلانه ثروت با روش‌های مختلف در دولت‌های مختلف انجام شده اما به نظر می‌رسد یکی از بخش‌هایی که به‌راحتی و به‌صورت واقعی موفق شده است، توزیع عادلانه ثروت را انجام دهد همین بخش گردشگری است که نمونه افراد موفق در این حوزه آقای عباس برزگر در استان فارس است.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: عمق این توزیع ثروت در روستاها و شهرهای کوچک ماست که خوشبختانه به‌خوبی پیش رفته است و ان‌شاء‌الله در قالب طرح اشتغال پایدار این مأموریت مهم همچنان ادامه پیدا کند.

رشد پرشتاب گردشگری در دنیا و ایران

او در ادامه گفت: در بخش سوم مأموریت‌های این سازمان، یعنی بخش اقتصادی نیز گردشگری به صنعت سوم دنیا تبدیل شده است و در آینده نقش مهمی را ایفا خواهد کرد و روند روبه‌رشدی را طی می‌کند، تعداد گردشگران از سال 1950 میلادی از عدد 35میلیون نفر به یک‌میلیارد و 300‌میلیون نفر در حال حاضر در دنیا ارتقا پیدا کرده است. در کشور ما نیز گردشگری توانسته است به‌صورت مستقیم ارزآوری کند و ابعاد غیرمستقیم نیز بیش از این است که به‌عنوان نمونه اگر گردشگری نباشد، ما بازاری برای ناوگان هوایی، ریلی و زمینی و دریایی در بخش مسافری نخواهیم داشت.

مونسان گفت: یکی از موضوعات گردشگری، ایجاد اشتغال و ایجاد درآمد مستقیم است؛ همچنین به تحرک درآوردن بخش‌های مختلف اقتصادی کشور یکی دیگر از خصوصیات گردشگری است، مهم‌ترین موضوعی که در بخش گردشگری وجود دارد این است که وقتی گردشگری به تحرک درمی‌آید، همه بخش‌های مختلف اقتصادی را به حرکت درمی‌آورد که اوج این اثرگذاری در تعطیلات نوروزی است که بخش‌های مختلف اقتصادی از موضوع گردشگری منتفع می‌شوند.

او در ادامه گفت: موضوع بعدی که در بعد اقتصادی می‌توان به آن اشاره کرد، ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری اندک نسبت به سایر بخش‌ها و نیز سرعت ایجاد اشتغال در این صنعت است.

او ادامه داد: بنابراین شاهد هستیم این سه بخش مهم را حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در برمی‌گیرد که امید دارم در قالب طرح اشتغال پایدار بتوانیم به‌خوبی این مأموریت را انجام دهیم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاقات خوبی برای زیرساخت‌های گردشگری کشور افتاده اما با توجه به ظرفیت بی‌نظیری که در کشور وجود دارد به نظر می‌رسد اگر به این سازمان هرچه بیشتر کمک شود، می‌توانیم در مأموریت‌های اقتصادی بهتر در خدمت دولت محترم باشیم و نیز در بحث ایجاد اشتغال که یکی از موضوعات روز و دارای اولویت‌های دولت است، مأموریت‌های ایجاد اشتغال در دولت را به‌خوبی انجام دهیم.

او ادامه داد: اکثر ایجاد اشتغال‌های ما در قالب کسب‌وکارهای کوچک است که ماندگاری و پایداری زیادی دارد و ورشکستی در این‌ها به‌دلیل هزینه تمام‌شده اندکی که در این بخش‌ها وجود دارد، معنی ندارد.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال در این مراسم تصریح کرد: اگرچه پنج ماه از سال گذشته و مأموریت سختی داریم که در مدت باقی‌مانده بتوانیم این مأموریت را انجام دهیم اما برای دستیابی به 157هزار شغل در گام اول همه تلاشمان را می‌کنیم و ان‌شاء‌الله که بتوانیم به عدد 190 هزار شغل نیز دست پیدا کنیم.

حمایت صندوق توسعه ملی از طرح‌های اشتغال‌زا

مرتضی شهید زاده رئیس هیئت‌عامل صندوق توسعه ملی نیز در این مراسم گفت: صندوق توسعه ملی بر اساس اساسنامه خودش، برنامه‌های مصوب دولت و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موظف است از طرح‌های اشتغال‌زا حمایت کند، در این میان نیز بر اساس تبصره ماده 18 قانون بودجه کل کشور بر اساس ظرفیتی که در حوزه گردشگری اعلام شده است، از این حوزه پشتیبانی و حمایت کنیم و اگر این ظرفیت بیشتر شود، منابع بیشتری نیز تخصیص خواهد یافت.

او افزود: البته این موضوع تنها به اقامتگاه‌های بوم‌گردی معطوف نبوده و در بخش هواپیماها و وسایل نقلیه نیز این حمایت‌ها انجام می‌شود. صندوق توسعه ملی در این مسیر پشتیبان طرح‌هایی است که براساس توسعه اشتغال شکل گرفته و سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند توسط ما پشتیبانی می‌شود.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز در این مراسم در سخنانی گفت: مهم‌ترین برنامه این سازمان بعد از برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی است، بودجه‌ریزی یک پیش‌بینی از منابع و همچنین برآورد هزینه‌های سال جاری دولت است. ما سال گذشته در زمان مقرر بودجه را به مجلس تقدیم کردیم و شاید این موضوع یکی از اتفاقات متمایزکننده سال گذشته بود. ازآنجاکه بودجه پیش‌بینی است باید دید این بودجه به‌درستی پیش‌بینی می‌شود که باید عرض کنم ما سال گذشته 320 میلیارد تومان منابع عمومی را پیش‌بینی کردیم و به‌طور دقیق همین مقدار مصرف شد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در ادامه گفت: برای بودجه سال جاری علاوه بر اینکه تلاش کردیم 34 درصد بودجه از 1340 دستگاه در ردیف به قیمت تمام‌شده انجام شود و برای نخستین بار برای این موضوع تلاش شد تا دقیقاً سیاست ما در بودجه سال 97 گنجانده شود. سیاست ما اقتصاد مقاومتی بود که آن را به کار گرفتیم و با توجه به اینکه سال 97 دومین سال از برنامه‌ریزی سالانه ما به شمار می‌آید که در آن متعهد به ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی شده‌ایم که از سازمان‌های مختلف برای این منظور کمک گرفته شد.

نوبخت افزود: برای ایجاد اشتغال در زمینه گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی سه هزار میلیارد تومان بودجه از دولت، نظام بانکی و صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود. 14 هزار و 300 میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی، 5 هزار میلیارد تومان از منابع سازمان هدفمندی و 15 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به‌علاوه 30 هزار میلیارد تومان از نظام بانکی برای ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی اختصاص یافته است.

او افزود: در این سال ما سعی کردیم با توجه به انتقادی مبنی بر پول‌پاشی شغل ایجاد نمی‌کند، عمل کنیم و سعی کنیم بیکارها را به‌جای آن‌که به آن‌ها پول بدهیم با ایجاد شغل این بودجه را صرف آن‌ها کنیم. به همین جهت از سازمان میراث‌فرهنگی استفاده کردیم و چیزی حدود 157 هزار شغل قرار است ایجاد شود. شما هم می‌دانید این پول برای چه چیزی هزینه شده است. همین اقدامات در بخش بافت‌های فرسوده و مسکن به‌منظور مرمت مکان‌های زندگی در روستا و شهر انجام شد. به‌این‌ترتیب فرصت شغلی نیز ایجاد شد و بودجه آن تعیین و برای کشاورزی هم همین منوال صورت گرفت که بودجه آن‌ها نیز مشخص است. همه این‌ها که در نظر گرفته شده 12 برنامه برای ایجاد فرصت‌های شغلی که درنهایت به یک‌میلیون فرصت شغلی منتج شود. یکی از این 12 برنامه امضای تفاهم‌نامه با سازمان میراث‌فرهنگی بود.

نیازی به دلسوزی ترامپ برای ایجاد شغل نداریم

نوبخت افزود: در شرایطی که دشمنان و در رأس آن‌ها دولت نابخرد آمریکا جوانان ما را نشانه گرفته است و این هجوم ناعادلانه‌ای که به جونان می‌شود که امید را از آن‌ها بگیرند و زمانی که صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، ادعا کنند که ما غربی‌ها باید برای شما کار کنیم، انتظار من در این شرایط از اصحاب رسانه این است که نشان داده شود که نیازی به این نداریم که ترامپ دلش به حال جوانان ما بسوزد و برای جوانان ما شغل ایجاد کند.

او خطاب به رسانه‌ها گفت: مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند که شما به ظرفیت‌های داخلی تأکید کنید، من از شما اصحاب رسانه و افرادی که بعداً آثار نوشتاری و گفتاری شما را پخش می‌کنند انتظار دارم که نشان دهیم کدام‌یک از این اقدامات که می‌خواهیم 157 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم، منتظر آقای ترامپ هستیم؟ که دلش به حال ملت بزرگ ما بسوزد ما اصلاً نیازی به این‌ها نداریم.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ادامه داد: ما همچنان خواهان بهبود روابط با جهان هستیم اما ما یک ملت بزرگ هستیم، شما الان ببینید بر سر کشور همسایه ما ترکیه چه می‌آورند که آن‌ها دارند از اقدامات سنجیده‌ای که شما دارید انجام می‌دهید الهام می‌گیرند. بنابراین واقعیت‌ها را به جوانانمان بگوییم کسی منتظر نماند که مثلاً آن‌ها برای ما کاری کنند، من از همین‌جا اصحاب محترم رسانه را برای برنامه بعدی دعوت می‌کنم.

نوبخت ادامه داد: سعی می‌کنیم نرخ بی‌کاری را تک‌رقمی کنیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم. شعار ما می‌توانیم است و در برنامه، بودجه و اجرا این شعار ماست.

معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: صندوق بین‌المللی پول، روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که در آینده نزدیک ایران، در رشد اقتصادی از کانادا، اسپانیا و عربستان پیشی خواهد گرفت و ایران از هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا به پانزدهمین اقتصاد دنیا تبدیل خواهد شد.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال گسترده و پایدار در قالب تبصره ماده 18 قانون بودجه سال 1397 کل کشور به امضای رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی رسید.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: chtn.ir
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 198

به "برای دستیابی به 157 هزار شغل در گام اول تلاش می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای دستیابی به 157 هزار شغل در گام اول تلاش می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید