میترا شعبانیان: والیبال بانوان در بحث فنی هنوز کار دارد، تیم ملی محل آموزش تکنیک نیست

به گزارش مجله سرگرمی، سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان دختر ایران گفت: تا زمانی که والیبالیست های نوجوانمان در اردوهای ملی تکنیک آموزش می بینند و برطرف اشکال می شوند، والیبال بانوان پیشرفت نمی کند.

میترا شعبانیان: والیبال بانوان در بحث فنی هنوز کار دارد، تیم ملی محل آموزش تکنیک نیست

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان دختر ایران در گفت وگو با خبرنگاران و در مورد عملکرد تیم بانوان بزرگسال پس از هشتمی در رقابت های AVC CUP گفت: در این دوره عملکردشان بد نبود. تا حدودی همه چیز خوب پیش می رفت و امتیازهای خوبی گرفتند ولی باختشان به استرالیا ذهن آدم را درگیر می نماید که چرا باید به تیمی که خیلی قوی نیست و همیشه در سال های قبل او را شکست داده ایم، ببازیم.

او در ادامه اضافه نمود: از صحبت های بازیکنان تیم می توان دریافت که از نظر روحی- روانی وضعیت خوبی داشتند و مهرگان از این نظر با آنها کار نموده است، پس بحث روانی مطرح نبوده بنابراین هنوز مشکل فنی داریم. چون بازی تدارکاتی، تجربه لازم و وضعیت روحی خوبی داشتند و مهرگان آنها را در فشار و استرس قرار نداده بود، همچنین اردوهایشان به طور مرتب برگزار می شد. وقتی تغییر آنچنانی صورت نمی گیرد، پس در بحث فنی هنوز کار داریم.

شعبانیان توجه به بخش پایه را به عنوان راهکاری برای پیشرفت بانوان این رشته دانست و گفت: بازیکنان بزرگسال دوباره به لیگ برمی گردند و شش ماه در لیگی که کیفیت بالایی هم ندارد، بازی می نمایند و وضعیت باز هم همان است. اما به نظرم بهترین کار این است که روی پایه والیبال کار کنیم و یک برنامه ریزی دقیق و خوب در این زمینه انجام دهیم. می توانیم با همان برنامه ریزی تیم هایی مثل چین، ژاپن و تایلند که حرف اول والیبال زنان آسیا را می زنند، کار کنیم. باید از پتانسیل بالایمان استفاده کنیم و نسل جدیدی را به والیبال معرفی کنیم. همچنین بعضی بازیکنان باتجربه هم که هنوز توانمندی بازی دارند باید در کنار بازیکنان تیم های پایه حضور داشته باشند.

او در ادامه اضافه نمود: باید با اعزام به مسابقات مختلف و نه فقط برگزاری لیگ، تیم های پایه را آموزش داده و تربیت کنیم و آنها را بسازیم تا مثل تیم آقایان در آسیا حرف اول را بزنیم. تا زمانی که بازیکنان دعوت گردیده به اردوی تیم ملی در این اردوها آموزش تکنیک می بینند و برطرف اشکال می شوند، وضعیت ما همین است، مگر اینکه با این بازیکنان به لحاظ فنی کار گردیده باشد و حداقل تکنیک های پایه را درست آموزش دیده باشند که در تیم ملی فقط بحث هماهنگی، تاکتیک، مسائل روحی- روانی و برگزاری مسابقات در نظر گرفته گردد. من دو رده نوجوانان را راهنمایی کردم، اما ناچار بودم زمان زیادی را صرف اصلاح تکنیک و آموزش آنها کنم. نتیجه اش همین می گردد که باز عقب تر از تیم های برتر آسیایی هستیم.

این مربی با بیان اینکه تنها دو استان مثل تهران و اصفهان صد در صد در بخش پایه کار می نمایند، گفت: در مناطقی مثل گنبد، ارومیه، لرستان، کرمانشاه و گرگان که والیبال خیز هستند و بازیکنان بلند قدی دارند، خبری از اقدامات اساسی نیست. نمی گویم هیچ جا کار نمی نمایند، استان های دیگر هم در این زمینه فعالیت هایی دارند اما خروجی لازم را ندارند بنابراین باید همسان سازی اتفاق بیفتد و هزینه هایی صرف سرمایه گذاری در استان های با پتانسیل گردد.

او همچنین به استعدادیابی مربیان برای حضور در والیبال بانوان اشاره نمود و گفت: همانطور که در بخش بازیکنان بحث استعدادیابی داریم، مربیان هم باید استعدادیابی شوند. بنابراین باید یکسری مربیانی که فعال و علاقه مند هستند و علم این کار را دارند از کل کشور شناسایی شوند. اگر در هر استانی دو مربی خوب داشته باشیم که بچه ها را درست آموزش دهند، در نتیجه تیم ملی محل اصلاح تکنیک نخواهد شد.

شعبانیان در این مورد اضافه نمود: باید در این زمینه جلساتی برگزار و روی مربیان سرمایه گذاری گردد که دوره های مختلف را ببینند یا در اردوهای ملی حضور داشته باشند و از نزدیک در جریان کار قرار گیرند. همچنین باید به روز شوند تا مسئولیت پرورش استعدادها در استان ها را بر عهده بگیرند. در این صورت وضعیت والیبالمان بهتر می گردد.

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان دختر ایران پویایی لیگ برتر را راهکاری دیگر برای بهبود وضعیت والیبال بانوان دانست و اعلام کرد: اگر لیگی داشته باشیم که همه بازیکنان بتوانند در شرایط آرام و بدون دغدغه بازی نمایند و بازیکنان تیم های نوجوانان و جوانان هم برای کسب تجربه حضور داشته باشند، همچنین ملی پوشان در تیم های مختلف پخش شوند، لیگ پویا می گردد و از حالت یک قطبی بودن درمی آید که این می تواند روی عملکرد بازیکنان تاثیرگذار باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا اردوهای بلندمدت می تواند راهکاری برای بهبود وضعیت والیبال بانوان ایران گردد، گفت: در بخش بزرگسالان خیر. برای آنها بیشتر از دو تا سه ماه به اردو احتیاج نیست اما باید بازیکنان تمرین های خود را داشته باشند. بازیکنی که به این سطح می رسد باید آنقدر حرفه ای کار کند که بدنش را آماده نگه دارد. اردوهای طولانی مدت در رده نوجوانان و جوانان ضروری است. چون هنوز برای آموزش کار دارند.

این مربی در پاسخ به این سوال که آیا فاصله کم بین بازی های تدارکاتی تیم ملی تا مسابقات AVC CUP از نظر بدنی باعث افت بازیکنان شد یا خیر اعلام کرد: بله. چون فیزیک بازیکنان والیبال را می شناسم، در آب و هوای آسیای شرقی چند روز اول خوب هستند و سپس به خاطر از دست رفتن آب بدنشان به دلیل پوشش، افت می نمایند. دو اردوی متصل به اعزام شاید در بخش آقایان که عادت دارند و سال ها با این روش کار کردند، جواب بدهد، اما در بخش خانم ها با توجه به شرایط آب و هوایی خیلی جواب نمی دهد مگر اینکه از قبل برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام شده گردد یا بازیکن ها به این موضوع عادت نموده باشند. مثلا تیم های تایلند و ترکیه دائما در مسابقات هستند.

شعبانیان در سرانجام در مورد عملکرد جواد مهرگان که مشاور فنی تیم ایران است گفت: کعبی زاده در محل برگزاری مسابقات بوده و همه چیز را از نزدیک دیده، نمی توانم بگویم مهرگان کار ننموده او برای تیم خیلی زحمت کشیده و علمکردش خوب است. فکر می کنم تنها نقطه ضعفش این بوده که تجربه مربی گری در این سطح را ندارد. به نظرم علم و دانش روز و شخصیت خوبی دارد و از این نظر تاییدش می کنم. اما بحث مربی گری تجربه بالایی می خواهد که خود کعبی زاده، فردی فنی است و در مسابقات هم بوده، صد در صد تشخیص می دهد که باید چه کار کند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4065

به "میترا شعبانیان: والیبال بانوان در بحث فنی هنوز کار دارد، تیم ملی محل آموزش تکنیک نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میترا شعبانیان: والیبال بانوان در بحث فنی هنوز کار دارد، تیم ملی محل آموزش تکنیک نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید