خبرنگاران گزارش می دهد؛ آخرین وضعیت بازار خشکبار در آستانه شب عید، علت گرانی آجیل چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، اگر چه آجیل از ضروریات شب عید به شمار می رود، اما متاسفانه اخبار بدست آمده از بازار، موید رکود سنگین و شدید در این عرصه است.

خبرنگاران گزارش می دهد؛ آخرین وضعیت بازار خشکبار در آستانه شب عید، علت گرانی آجیل چیست؟

به گزارش خبرنگار ، بنابر یک سنت دیرین و فرهنگ نهادینه شده در میان خانوار های ایرانی با نزدیک شدن به روز های انتهای سال و به اصطلاح شب عید، اکثر قریب به اتفاق افراد و گروه های اجتماعی جامعه به انحای گوناگون خود را برای ورود به سال جدید آماده می نمایند.

نمود و بروز این آمادگی به اَشکال گوناگون خود را نشان می دهد و یکی از این اشکال به خرید به اصطلاح سور و سات عید معطوف می گردد، در این میان در سبد یا سفره عید خانوار های ایرانی، آجیل نقشی پر رنگ ایفاء نموده است.

البته تا حدودی با سیگنال هایی که از بازار خشکبار در شب یلدا دریافت می شد، وضعیت نامساعد بازار آجیل و خشکبار در شب عید قابل پیش بینی بود.

اگرچه قیمت های فعلی به نسبت نرخ گذاری هایی که در بازار خشکبار شب یلدا شاهد آن بودیم، کاهش یافته و به نوعی تعدیل پیدا نموده است، اما کاهش قدرت خرید مردم، به مراتب شدیدتر از میزان کاهش قیمت هاست و همین نابرابری، شرایطی را رقم زده است که رضایت توزیع نماینده و متقاضی (منظور نظر مصرف نماینده است) آنچنان که باید جلب نگردد.

در ذیل این گزارش کوشش می گردد مشاهدات میدانی دریافتی از بازار خشکبار منعکس گردد تا شاید این مرقومات مثمرواقع شده و تا حدودی (هر چند اندک) در روز های باقیمانده به انتها سال به حصول گشایش هایی در این عرصه منتهی گردد.

کمبودی در تامین خشکبار نیست/افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم معضل اصلی بازار

محمد حسین ایرانی، یکی از توزیع نمایندگان خشکبار در گفت وگو با خبرنگار ، در مورد بازار آجیل و خشکبار در این روز ها (هفته ها و روز های انتهای سال) اظهار کرد: بازار خشکبار در مقایسه با شب یلدا (که به نوعی میزان خرید و مصرف خشکبار، در مقطع اشاره شده نیز اوج می گیرد) بهبود پیدا نموده است، اما ضریب موفقیت های حاصل شده محسوس نیست و به تعبیری در سایه مسائل ریز و درشت مالی، اندک تغییرات ایجاد شده نیز به چشم نمی آید.

وی اضافه کرد: آنچنان که پیش از این در اظهار نظر های مسئولان ذی ربط و دستگاه های مربوطه مورد تاکید قرار گرفته است، یکی از دلایل افزایش قیمت خشکبار به سرمازدگی معطوف می گردد که در ارتباط با بعضی از اقلام همچون پسته، زمینه رشد قیمت ها و کاهش میزان عرضه را فراهم نموده است.

ایرانی در ادامه اعلام کرد: اما وقتی شرایط کلی بازار را مد نظر قرار می دهیم این واقعیت مبرهن می گردد که کمبودی در ارتباط با میزان آجیل در بازار (از حیث کمی) احساس نمی گردد و گرانی خشکبار نیز صرفا به پسته خلاصه نمی گردد چراکه تنها دلیل آن سرمازدگی و عوامل این چنینی است.

این فعال بازار خشکبار گفت: افزایش قیمت ها صرفا به بازار خشکبار خلاصه نمی گردد و در ارتباط با بسیاری از محصولات جز بنزین و تا حدودی نان، شاهد رشد افسار گسیخته قیمت ها بوده ایم و فلذا بازار خشکبار نیز از این موج و به تعبیر دیگر سونامی، مصون نمانده است.

وی اضافه کرد: طبیعتا در شرایط رکود مالی و کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم، انتظار خرید خشکبار و در اولویت قرار دریافت این محصول در سبد خرید خانوار های ایرانی، خوشبینانه به نظر می رسد.

ایرانی گفت: در میان اقلام مصرفی، محصولاتی همچون برنج، گوشت، مرغ، حبوبات و... در صدر فهرست خرید ها واقع شده است و خرید هایی همچون آجیل، در مرحله بعدی اولویت خرید قرار خواهد گرفت.

20 درصد افراد از دریافت پروانه کسب انصراف داده اند

طبیعتا وقتی ضریب فروش از سوی واحد های خُرد کاهش پیدا می نماید، کسب و کار فعالان این عرصه نیز تحت الشعاع قرار می گیرد و به اصطلاح خرابی و رکود بازار، دومینو وار مراکز عمده فروش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، چندی پیش در گفت وگو با خبرنگار ، در ارتباط با وضعیت بازار مذکور اظهار کرد: کاهش فراوری، افزایش قیمت آجیل، سرمازدگی و خشکسالی، باعث شده است تا 20 درصد افراد از دریافت پروانه کسب انصراف دهند.

فرشاد کیانی، یکی از فعالان بازار خشکبار نیز در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار ، با اشاره به مطلب فوق و انصراف بعضی از متقاضیان فعالیت در بازار آجیل اعلام کرد: در شرایط فعلی مالی کشور که جامعه به شدت احتیاجمند توسعه فرصت های شغلی است، کاهش و تنزل میل و رغبت به فعالیت در این عرصه، ظرفیت های شغلی متعددی را از بین می برد که می توان با تعبیر فرصت سوزی از آن یاد کرد.

وی اضافه کرد: به واقع هر آنچه در راستای تقویت و حمایت از اصناف قدم برداشته گردد به همان میزان از فشار بیکاری در جامعه کاسته خواهد شد که صنف آجیل و خشکبار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از افزایش 3 تا 4 برابری قیمت ها تا کاهش چشمگیر مشتری برای خرید آجیل

سید ناصر کمالی، یکی از فعالان حوزه توزیع آجیل و خشکبار در گفت وگو با خبرنگار ، در تشریح جزئیاتی هر چه بیشتر از شرایط حاکم بر بازار مذکور در این ایام اظهار کرد: متاسفانه قیمت ها به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل، 3 تا 4 برابر افزایش یافته است و همین موضوع بر کاهش ضریب تقاضا از سوی مشتریان بسیار تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت گردو، بسته به کیفیت آن 100 تا 140 هزار تومان، پسته 140 تا 185 هزار تومان، بادام آستانه 50 هزار تومان، کشمش معمولی 28 هزار تومان و کشمش اعلاء 50 هزار تومان نرخ گذاری شده است.

کمالی در ادامه اعلام کرد: به عنوان نمونه، پسته ای که در حال حاضر به قیمت 140 تا 150 هزار تومان عرضه می گردد، سال پیش در همین ایام با قیمت 30 هزار تومان به فروش می رسید.

این فعال در بخش توزیع آجیل و خشکبار گفت: متاسفانه به تبع افزایش افسار گسیخته قیمت ها، مراجعه مشتری نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و ریزش متقاضی خشکبار به نسبت سال گذشته بیش از 60 درصد برآورد می گردد و متقاضیان فعلی نیز عمدتا به خرید محصولات ارزان قیمت مبادرت می ورزند.

وی گفت: در حال حاضر، عمده مراجعه نمایندگان به خرید تخمه آفتابگردان که در میان خشکبار، ارزان ترین محصول به شمار می رود اقدام می نمایند.

کمالی در پاسخ به سئوال خبرنگار ، در مورد کیفیت و چگونگی مراودات بازار توزیع عمده خشکبار با فعالان و واحد های صنفی خُرد توضیح داد: در حال حاضر بر خلاف سال گذشته، عرضه نمایندگان خشکبار از دریافت چک اجتناب می نمایند و برای تحویل بار صرفا به پول نقد بسنده می نمایند.

این فعال در حوزه توزیع خشکبار و آجیل در ادامه اعلام کرد: همین شیوه کار باعث شده ما نیز برای تهیه بار مورد احتیاج خود دچار مشکل شویم و به واقع عامل اصلی نارسایی اشاره شده کمبود نقدینگی است.

وی در انتها یادآوری کرد: البته در ارتباط با شرایط کسب و کار واحد های توزیع نماینده خرد خشکبار، ذکر این نکته لازم است که بنابر محل فعالیت، از حیث جانمایی و جغرافیایی، وضعیت فروش متفاوت است و طبیعتا در مناطق مرفه نشین، کاهش مشتری کمتر به چشم می آید، اما در کلیت امر شرایط حاکم بر بازار خشکبار، مساعد و مطلوب به نظر نمی رسد.

powersetshop.ir: وبلاگ پاورست: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی و کاربردی

taverna.ir: تاورنا: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 15101

به "خبرنگاران گزارش می دهد؛ آخرین وضعیت بازار خشکبار در آستانه شب عید، علت گرانی آجیل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش می دهد؛ آخرین وضعیت بازار خشکبار در آستانه شب عید، علت گرانی آجیل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید